Haku arkkitehti- ja maisema-arkkitehtikoulutuksiin uudistuu vuonna 2020

18.10.2018

Diplomi-insinööri ja arkkitehtikoulutuksen yhteisvalinta (DIA) on linjannut arkkitehtuurin hakukohteita koskevan valinnan uudistuksista.

Piirustus- ja suunnittelukokeen tehtäviä kevennetään ja kokeen kesto lyhenee neljästä päivästä kahteen. Matematiikan kokeen sekä maisema-arkkitehtuurin hakukohteen osalta luonnontieteen kokeen voi korvata ylioppilastodistuksen arvosanoilla. Yliopistot vahvistavat muutokset vuoden 2020 valintaperusteissa, jotka julkaistaan Opintopolussa viimeistään syksyllä 2019.

Hakijat valitaan jatkossakin joko todistus- ja koepisteiden tai pelkkien koepisteiden perusteella. Todistuksesta annetaan pisteitä DIA-yhteisvalinnan nettisivuilla julkaistun uuden taulukon mukaisesti. Ennakkotehtävät säilyvät edelleen kaikille pakollisina. Matematiikan kokeen perusteella tehty karsinta poistuu, ja kaikki ennakkotehtävistä jatkoon päässeet hakijat osallistuvat piirustus- ja suunnittelukokeeseen. Piirustus- ja suunnittelukoe sisältää vastaisuudessakin sekä piirustus- että rakentelutehtäviä, mutta tehtävien määrää ja vaativuutta kehitetään siten, että ne vastaavat uutta lyhyempää koeaikaa.

Arkkitehtimatematiikan kokeen voi vuonna 2020 korvata pitkän tai lyhyen matematiikan yo-kokeen arvosanalla, ja luonnontieteen kokeen voi korvata maantieteen yo-kokeen arvosanalla. Arvosanoille on asetettu tietyt minimiehdot, jotka täyttäessään hakijan ei tarvitse osallistua näihin kokeisiin. Arkkitehtimatematiikan ja luonnontieteen kokeista ei anneta pisteitä valintaan, mutta hakijoiden on todennettava osaamisensa voidakseen olla mukana valinnassa. Kaikki kokeet järjestetään peräkkäisinä päivinä.

DIA-yhteisvalinnassa arkkitehtikoulutusta on tarjolla Aalto-yliopistossa, Oulun yliopistossa ja Tampereen teknillisessä yliopistossa (1.1.2019 alkaen Tampereen yliopisto). Maisema-arkkitehtikoulutusta tarjotaan vain Aalto-yliopistossa.

dekaani Tapio Salakoski
DIA-yhteisvalinnan ohjausryhmän puheenjohtaja