Ahtisaari-päivillä Espoossa pohditaan, miten rauhaa voi muotoilla

01.11.2018

ahtisaarippaiva1920x1080_fbevent.jpg

Ihmisten synnyttämät konfliktit ovat myös ihmisten ratkaistavissa – olipa kyse kansainvälisestä konfliktista tai vaikka riidasta koulun pihalla. Vuosittaiset Ahtisaari-päivät järjestetään 15.11.2018 Espoossa teemalla Jokainen on rauhantekijä. Päivien aikana käsitellään monin tavoin erimielisyyksien ratkaisemista ja rauhan rakentamista.

Riidat ratkaistaan puhumalla

Espoon yläkouluissa ja lukioissa tutustutaan päivien aikana rauhanvälitykseen, harjoitellaan neuvottelemista ja opitaan ristiriitojen ratkaisemiseen tarvittavia taitoja presidentti Ahtisaaren perustaman Crisis Management Initiative -järjestön ja ulkoministeriön asiantuntijoiden johdolla. Aamupäivällä presidentti Martti Ahtisaari vierailee Kirkkojärven koulussa, jossa oppilaat ovat järjestäneet sovinnon ja rauhan teemoja käsittelevän juhlan. Toinen juhlatilaisuus järjestetään Espoonlahden lukiossa yhteistyössä Mattlidens gymnasiumin kanssa aiheena sovinnon rakentaminen ja Suomen eheytyminen vuoden 1918 sodan jälkeen. Näissä oppilaitoksissa oppilaat ja opiskelijat ovat valinneet keskuudestaan sovittelijaoppilaat, joille presidentti Ahtisaari luovuttaa palkinnoksi rauhankyyhkyn.

Voiko rauhaa muotoilla?

Iltapäivän avoimessa yleisötilaisuudessa Aalto-yliopistossa kuullaan ensin presidentti Martti Ahtisaaren juhlahaastattelu. Mukana keskustelemassa on myös Helsingin juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari. Haastattelun jälkeen on vuorossa englanninkielinen paneelikeskustelu, jossa Aalto-yliopiston vesitalouden, osallistavan muotoilun ja tietotekniikan yhteiskunnallisten puolten tutkijat pohtivat, voidaanko rauhaa muotoilla – ja millä keinoin.

Yleisötilaisuuden ohjelma | Dipoli, Kaleva-Sali

15.30 Aalto-yliopiston rehtorin Ilkka Niemelän tervehdys

Presidentti Martti Ahtisaaren haastattelu (suomeksi), mukana myös Helsingin juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari. Haastattelijana viestintä- ja varainhankintajohtaja Elina Lehtinen, CMI.

Aalto-yliopiston ja Stanfordin yliopiston Peace Innovation Labin yhteistyöhankkeen esittely

16.10 Paneelikeskustelu: Designing Peace (englanniksi)

Tutkijatohtori Claudia Garduño García, muotoilun laitos, Aalto-yliopisto

Tutkijatohtori Matti Nelimarkka, tietotekniikan laitos, Aalto-yliopisto

Hallituksen puheenjohtaja Alexander Stubb, CMI

Professori Olli Varis, rakennetun ympäristön laitos, Aalto-yliopisto

Paneelin vetäjänä toimitusjohtaja Piia Kuosmanen, Paragraaffi

Runsaasti oheisohjelmaa

Lisäksi Ahtisaari-päivien yhteydessä järjestetään Espoossa runsaasti oheisohjelmaa.

Kaikissa Espoon suomenkielisissä kouluissa vietetään Ahtisaari-päivien aikana osallisuuden ja demokraattisen toiminnan teemaviikkoa.

Lokakuussa Lintumetsän koulun kahdeksasluokkalaiset suunnittelivat ja toteuttivat yhdessä yhteensä 14 rohkeaa rauhantekoa oman yhteisönsä hyväksi osana Espoon kaupungin ja Gutsy Go -menetelmän yhteistyötä. Tavoitteena on, että toiminta jatkuu keväällä jonkun muun Espoon alueen kouluissa.

13.11.2018 klo 17.30 järjestetään Sellon kirjaston lavalla paneelikeskustelu teemalla Miksi Jemen, Irak tai Etelä-Sudan koskettavat Espoota? yhteistyössä Espoon monikulttuuriasiain neuvottelukunnan kanssa. Useissa kirjastoissa järjestetään rauhanvälityksen ja sovittelun teemoihin liittyviä kirjanäyttelyitä.

Espoon kulttuurikeskuksen lämpiössä järjestetään 15.11.2018 klo 18 alkaen Ubuntu-ilta. Tapahtuma nostaa esille Etelä-Afrikan ensimmäiselle mustalle presidentille ja rotusorron vastustajalle Nelson Mandelalle tärkeitä teemoja kuten ihmisoikeudet, rauha, vapaus ja demokratia. Puhujana toimii mm. Hussein Al-Taee, joka on maailmanlaajuisia konflikteja ratkovan CMI:n neuvonantaja.

Tapiolan nuorisotilalla on 17.11.2018 klo 16-21 Maailma Tapiolassa vol.2 -tapahtuma, jonka aikana Tapiolan nuorisotila julistautuu vihapuheesta vapaaksi tilaksi. Tapahtumassa on monenlaista yhdenvertaisuuteen liittyvää ohjelmaa.

Espoon kaupungin henkilöstölle järjestettävän Kuinka rakennamme parempaa maailmaa? -asiantuntijaluennon paikat täyttyivät nopeasti. Toisessa Ahtisaari-päivien viikolla järjestettävässä koulutuksessa pureudutaan esimiehen sopua edistävään rooliin ja annetaan työkaluja konfliktien ratkaisuun.

Tervetuloa seuraamaan aamupäivällä kouluissa järjestäviä juhlatilaisuuksia sekä iltapäivällä presidentti Ahtisaaren haastattelua ja paneelikeskustelua Aalto-yliopistossa.

Huom! Kouluvierailuille vaaditaan ennakkoilmoittautuminen. Ilmoitukset osallistumisesta sähköpostilla heli.holm@espoo.fi viimeistään 9.11.2018. Ilmoitattehan mihin ohjelman osuuksiin toimittajanne osallistuu.

viestintäpäällikkö Antti Ämmälä, CMI, p. 040 358 3084
opetuspäällikkö Eeva-Kaisa Ikonen, Espoon sivistystoimi, p. 050 320 0607