Helsinki Mansplaining Massacre palkittiin Espanjassa

02.11.2018

Ilja Rautsin kauhusatiiri palkittiin parhaana eurooppalaisena fantasialyhytelokuvana.

Rautsin kauhukomedia kilpailee sen tänään perjantaina San Sebastian Horror & Fantasy Film Festivaaleilla saaman Méliès d'Argent -palkinnon myötä myös arvostetusta Méliès d’Or -voitosta eli parhaan eurooppalaisen fantasiaelokuvan tittelistä.

Ilja Rautsin (s. 1979) esikoisohjaus on menestynyt laajalla kansainvälisellä festivaalikiertueellaan. Rautsi palkittiin hiljattain parhaana ohjaajana Yhdysvalloissa Brooklyn Horror Film Festivalin lyhytelokuvien kilpasarjassa. Kesällä elokuva voitti Etelä-Koreassa Bucheon International Fantastic Film Festivalilla Aasian suurimman genre-elokuvatapahtuman lyhytelokuvien kilpasarjan pääpalkinnon.

Seuraavaksi elokuva matkaa Ranskaan Euroopan toiseksi suurimman lyhytelokuvatapahtuman, Brest European Short Film Festivalin ohjelmistoon. Festivaalinäytöksiä on lähikuukausina luvassa myös esimerkiksi Kööpenhaminassa, Pietarissa, Melbournessa ja Lontoossa.

Miesselittäjä herättää kauhua

Helsinki Mansplaining Massacre on Rautsin käsikirjoittama ja ohjaama elokuva miesselittäjästä. Se on kertomus yhden naisen epätoivoisesta taistelusta selviytyä joukosta miehiä, jotka haluavat vain selittää hänelle. Elokuvassa nähdään muun muassa Anna Paavilainen ja Vesa-Matti Loiri. Lyhytelokuva on Rautsin elokuva- ja tv-käsikirjoituksen MA-lopputyö Aalto-yliopistolle.

“Tuntuu aika pöllämystyneeltä, hienolta ja kummalliselta yhtä aikaa. Parasta on oikeastaan että kipeä aihe ja rankkakin käsittely ovat saaneet ihmisiltä vastakaikua”, ohjaaj kertoo.

Hän on parhaillaan Mannheimissa, missä hän työstää EU-rahoitteisessa eQuinoxe -käsikirjoitustyöpajassa elokuvasovitusta kirjailija Emmi Itärannan Teemestarin kirja -scifiromaanista. Sen ohjaa Saara Saarela ja tuottaa tuotantoyhtiö Bufo. Rautsi on myös kirjoittanut pitkän kauhudraaman, Pahanhautoja, jonka ohjaa Hanna Bergholm ja tuottaa Silva Mysterium. Molempien elokuvien kuvaukset ovat suunnitteilla vuoteen 2019, mikäli rahoitus varmistuu.

“Menestys on antanut hyvän fiiliksen siitä, että on ehkä onnistunut kommunikoimaan jotain merkityksellistä omalla tyylillään, jonka muu tekijäryhmä ja näyttelijät ovat nostaneet paljon korkeammalle tasolle. Toivon mukaan menestys myös helpottaa kauhukomedian ja muiden fantasiavetoisten juttujen tekemistä tulevaisuudessa”, Rautsi kertoo.

Suomessa elokuva nähdään huomenna lauantaina 3.11.2018 IIK!-kauhuelokuvafestivaalilla Iissä, missä se kilpailee parhaan lyhytelokuvan palkinnosta. Lisäksi elokuvaa esitetään yhdessä Hannaleena Haurun ohjaaman Metatitanicin kanssa muun muassa Helsingissä Korjaamo Kinon ja elokuvateatteri Rivieran sekä Tampereella elokuvateatteri Niagaran ohjelmistossa. Tällä viikolla elokuva nähtiin Finnkinon yhdessätoista teatterissa kauhuelokuvien alkukuvana ympäri Suomea.

Elokuvaa levittää kansainvälisesti saksalainen Magnetfilm.

Elokuvan traileri on nähtävissä täällä.

Lisätietoja:

Festivaalikoordinaattori Saara Toivanen, Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050-331 7754, saara.toivanen@aalto.fi

Méliès-palkinto: melies.org

San Sebastian Horror & Fantasy Film Festival