Opiskelijoiden taidetta metroasemille

16.11.2018

Aallon opiskelijoiden kädenjälki näkyy monilla asemilla. Asemille valittujen uusien taideteosten näyttely avautuu tänään Kampissa.

Janne Koivisto ja Misael Rojas: Eksyksissä muodoissa

Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL järjesti kesällä asemailme-kilpailun, jonka voittajat on valittu ja teokset näkyvät jo metroasemilla. Avoimella kilpailulla haettiin kullekin asemalle omaa ja helposti tunnistettavaa ilmettä. Kaikkiaan ehdotuksia tuli yli 70, joista lunastettavaksi valittiin 11 ehdotusta.

Aallon opiskelijoiden kädenjälki näkyy monilla asemilla. Helsingin yliopiston metroaseman uudesta ilmeestä vastaavat Janne Koivisto ja Misael Rojas, jotka ovat Aalto-yliopiston median laitoksen toisen vuosikurssin New Media Design & Production-ohjelman opiskelijoita. Heidän teoksensa Eksyksissä muodoissa nojautuu 90-luvun estetiikkaan, aseman neonväreihin ja HKL:n visuaaliseen värimaailmaan sekä asemaa ympäröivään arkkitehtuuriin.

“Me molemmat pidämme aseman 90-luvun tyylistä ja saimme inspiraation siellä olevista neonvaloista. Teoksessamme nostamme esiin samaa muotokieltä ja kiinnitämme huomion aseman ympäristöön myös laajemmin neonvalojen estetiikan kautta”, kertoo Janne Koivisto.

Chileläistaustainen Rojas muutti vuosi sitten Chilestä Helsinkiin opiskelemaan. “Helsingin yliopiston metroasema oli minulle ensimmäinen suomalainen metroasema, johon tutustuin. Metroasema eroaa paljon asemista, jollaisiin olin tottunut.”

Taiteilijat toivovat, että heidän teoksensa tarjoaa katsojalle tunnistettavia muotoja, joita on poimittu metroaseman ympäristöstä.

“Ehkä teoksemme innoittaa ihmisiä kiinnittämään ympäristöönsä ja sen yksityiskohtiin tarkemmin huomiota. Olisi hienoa, jos runsaasti asemaa käyttävät ihmiset löytäisivät uusia elementtejä esimerkiksi työmatkallaan”, tekijät toivovat.

Rautatientorin metroaseman uusi teos Keskusta ja Sörnäisten aseman teos Kurvi ovat Aalto-yliopistossa lavastusta ja kuvitusta opiskelevan Eeva-Stiina Niemen käsialaa.

Hakaniemen asemalle valitun teoksen Hakaniemen helmet on luonut keramiikka- ja lasitaiteen koulutusohjelman opiskelija Armi Teva.

Näyttely avautuu tänään perjantaina 16.11. klo 17 Kampin metroasemalla.

Lisätietoa:

HKL: https://www.hel.fi/uutiset/fi/hkl/asemailmekilpailu-ratkennut