Marimekon suunnittelukilpailussa kaksi palkintoa aaltolaisille

14.09.2011

Marimekon 60-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi yhdessä Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun kanssa järjestämän kansainvälisen suunnittelukilpailun voittajat on valittu. Maaliskuussa startanneessa kilpailussa maailman johtavien designkoulujen opiskelijat haastettiin kysymyksen ”Miksei yhdessä?” äärelle.

Kilpailun tuotekategoriassa 8 000 euron voittajaksi tuomaristo valitsi sosiaalisen ja leikkisän ”Kumputie”-oleilukalusteen Minna Piiroselta Aalto-yliopiston taideteollisesta korkeakoulusta. Tuomariston mielestä ”Kumputie” oli raikas ja vahva uutuustuoteidea, joka loisti ihmisiä yhteen tuovassa kekseliäisyydessään omassa luokassaan. Myös kalusteen skaalautuvuus ja sopivuus niin julkisiin kuin yksityisiin tiloihin sai kiitosta.

Toiminta- ja tapahtumakategoriassa palkittiin kaksi työtä. 8 000 euron palkinnon voittivat Satu Maaranen ja Matti Liimatainen Taideteollisesta korkeakoulusta sympaattisella Marimekko ”Mobile Shop” -kauppa-autokonseptillaan. Tuomariston mielestä ehdotuksesta heijastuu Marimekon inklusiivinen ja teeskentelemätön henki, ja se tuo luontevalla tavalla globaalin brändin lokaalisti ihmisten keskuuteen. Tuomaristo kiitti myös ehdotuksen maailmanlaajuista toimivuuspotentiaalia. Toinen palkittu ehdotus on ”Marimarathon”-niminen konsepti, jonka takana ovat Iwa Herdensjö ja Ida Pettersson Tukholman Konstfackista. 3 000 euron palkinnon voittanut konsepti ilahdutti tuomaristoa omaleimaisuudellaan ja mahdollisuudellaan tavoittaa myös uusia kohderyhmiä. ”Marimarathonin” ideana on kutsua ihmiset ympäri maailmaa juoksemaan yhdessä Marimekon kuoseissa. Brändiviestinnällisesti hyvin vahvassa ehdotuksessa tuomaristoa miellytti myös siinä ilmentyvä itsestään ja toisten hyvinvoinnista huolehtiminen sekä konseptiin kytkettävissä oleva sosiaalinen vastuullisuus.

Palvelukategoriassa palkittiin 5 000 eurolla ehdotus ”Live Pattern”, jonka tekijät ovat Chinami Oshima, Juri Hayashi ja Nitta Keiko Tama Art Universitystä Japanista. ”Live Pattern” on yritystä ja kuluttajia ympäri maailman lähentävä ratkaisu, jossa kuluttaja pystyy sähköisen portaalin kautta leikkimään ja räätälöimään itselleen Marimekko-kuosisia vaatteita. Tuomaristo vaikuttui ehdotuksen sosiaalisesta aktivointikyvystä ja osallistavuudesta sekä sen toteuttamiskelpoisuudesta.

Erinomaista yhteistyötä designkoulujen kesken

Ensimmäisen kansainvälisen Marimekko-suunnittelukilpailun tuomaristossa istuivat Marimekon taiteellinen johtaja Minna Kemell-Kutvonen ja tuotejohtaja Niina Nenonen, Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun muotoilun laitoksen johtaja professori Pirjo Hirvonen ja tutkija Tuuli Mattelmäki, Design Academy Eindhovenin designkuraattori Ilse Crawford, Tama Art Universityn professori Tadashi Takahashi, Parsons The New School for Designin apulaisprofessori Timo Rissanen, filosofi Pekka Himanen sekä akateemikko Vuokko Eskolin-Nurmesniemi. Tuomaristo oli otettu kilpailun korkeasta tasosta ja ideoiden ennakkoluulottomuudesta.

-Suunnittelukilpailu on ollut erinomaista yhteistyötä maailman ykkösluokan designkoulujen kesken. Olemme päässeet näkemään, mitä nuoren suunnittelijapolven, tulevaisuuden tekijöiden, ajatuksissa liikkuu. Raikas ajattelu ja vastuullisuus ilmenevät erityisesti yhdessä tekemisenä ja viihtymisenä. Arjessa lähellä olevat jokapäiväiset asiat ovat entistä kiinnostavampia, kertoo tuomariston puheenjohtaja, Marimekon taiteellinen johtaja Minna Kemell-Kutvonen.

-Why Not Together -kilpailu on ollut innostava ja hieno avaus – ei vain opiskelijoille vaan myös yliopistojen ja yritysten väliseen kansainväliseen yhteistyöhön. Riemullista ja antoisaa yhteistyötä, jota on syytä jatkaa!, toteaa Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun muotoilun laitoksen johtaja Pirjo Hirvonen.

-Marimekko-suunnittelukilpailu avoimine tehtävänantoineen sekä ulottamalla designin koskemaan myös toimintaa ja palveluita antaa osviittaa maailmalle siitä, millaiselta tulevaisuuden suunnittelukilpailut tullevat näyttämään.On ollut ilo olla mukana todistamassa Marimekko-filosofian ja -hengen tulkintaa lukuisista erilaisista kansainvälisistä näkökulmista. Järjestämällä tämän kilpailun Marimekko ja Aalto-yliopisto ovat osoittaneet yliopistojen kansainvälisen yhteistyön tulevan yhä tärkeämmäksi – lukuisat niistä ongelmista, jotka designin odotetaan ratkaisevan, ovat yhteisiä yli kansallisten rajojen ympäri maailmaa, toteaa apulaisprofessori Timo Rissanen Parsons The New School of Designista New Yorkista.

Kilpailussa etsittiin ihmisiä yhteen tuovia, Marimekon toimintaympäristöön sopivia yli kulttuurien ja mantereiden toimivia ratkaisuja kolmessa eri kategoriassa: tuotteita elämään, ei esittämiseen – hyvän arjen sujumiseksi; esteettisen ajattelun kautta syntynyttä toimintaa, tapahtumia ja kohtaamisia; sekä palvelua – ihan vain, että sujuisi paremmin. Kilpailun kattoteeman valinnan taustalla oli Marimekolle kautta aikojen ominainen yhdessä tekemisen perinne ja usko siihen, että yhdessä tekemällä kaikki on mahdollista.

Kilpailuun oli kutsuttu mukaan opiskelijat kuudesta maailman johtavasta designkoulusta: Aalto-yliopistosta Suomesta, Design Academy Eindhovenista Hollannista, Konstfackista Ruotsista, Royal College of Artista Englannista, Parsons the New School for Designista USA:sta sekä Tama Art Universitystä Japanista.

Lisätietoja:

Marimekko:
– vt. markkinointijohtaja Tiina Alahuhta-Kasko, puh. 09 758 7328, tiina.alahuhta-kasko [at] marimekko [dot] fi
– taiteellinen johtaja Minna Kemell-Kutvonen, puh. 09 758 7301, minna.kemell-kutvonen [at] marimekko [dot] fi

Aalto-yliopiston taideteollinen korkeakoulu:
– muotoilun laitoksen johtaja Pirjo Hirvonen, puh. 09 470 30603, pirjo.hirvonen [at] aalto [dot] fi
– viestintäpäällikkö Anne Tapanainen, puh. 050 434 9711, anne.tapanainen [at] aalto [dot] fi

Takaisin