Hypermarket Nation tutkii ruokakauppojen vaikutusta kaupunkirakenteeseen

17.11.2011

Elokuvataiteen opiskelijan Paula Korvan puolituntinen dokumenttielokuva Hypermarket Nation kertoo vantaalaisesta pikkukaupasta, joka taistelee hypermarkettien puristuksessa.

Elokuva tutkii, miten jokapäiväiset ruokaostokset muokkaavat kaupunkeja.

- Lehdissä tuntui olevan joka päivä uutisia uusista suuremmista ja suuremmista kauppakeskuksista ja hypermarketeista. Homma näytti täysin lähteneen lapasesta. Ympäristöministeriön pari vuotta sitten tekemän selvityksen mukaan Suomessa oli rakenteilla uusia liiketiloja kaksinkertaisesti arvioituun tarpeeseen nähden. Tuntui absurdilta, että jollain suuren kaupungin keskustassa sijaitsevalla liikkeellä ei riitä asiakkaita, kun ihmiset pöristelevät autoillaan kaupungin ulkopuolelle megamarkettiin, perustelee Paula Korva dokumenttinsa aiheen valintaa. 

Dokumentti pureutuu ilmiöön, josta on tehty tutkimuksia ainakin Yhdysvalloissa. Kaupungit syntyivät aikoinaan kaupan keskuksiksi ja se pätee vielä tänä päivänäkin: kauppojen sijainti määrää, missä kaupunkikeskus sijaitsee.

- Sitä harvemmin ajatellaan tältä kannalta, mutta lähipalvelut kuten ruokakauppa, tuovat asuinalueelle elämää ja toimivat naapurien kohtauspaikkana. Kun lähipalvelut lähtevät, alueen luonne muuttuu totaalisesti: kadut autioituvat, sillä mihin kukaan olisi kävellen matkalla, jos lähipalveluita ei ole?, selvittää dokumenttiohjaaja Paula Korva.

Dokumentti kahmi useita palkintoja

Hypermarket Nation voitti viime viikonloppuna useita palkintoja kotimaisilla elokuvafestivaaleilla. Rovaniemellä järjestetyillä Arktista Vimmaa -elokuvafestivaaleilla elokuva voitti sekä pääpalkinnon että yleisöpalkinnon. Voittajan valinnasta tuomaristo oli yllättävän yksimielinen.

- Voittajaelokuva oli näkemyksellinen ja oivaltavasti kohteensa tavoittava teos rakastettavista veljeksistä. Tarina laajenee hallitusti kuriositeetista yhteiskunnallisen ilmiön kuvaukseksi. Tekijät luottavat klassiseen kerrontaan eivätkä sorru kikkailuun. Erityismaininnan ansaitsee arkistomateriaalin elokuvallinen käyttö, tuomaristo perustelee valintaansa.

Viime vuonna samaiset palkinnot menivät Virpi Suutarin Auf Wiedersehen Finnlandille ja Miestenvuoro-dokumenttielokuvalle.

Helsingin lyhytelokuvafestivaaleilla Hypermarket Nation sai kunniamaininnan opiskelijadokumenttien sarjassa. Dokumenttiohjaaja Jouko Aaltosen ja Runoraadin Minna Joenniemen muodostaman tuomariston mielestä ”elokuva onnistuu nousemaan yleisemmäksi kannanotoksi, mutta on samalla hauska, elämänmyönteinen ja ironinenkin.”

Hypermarket Nation esitetään seuraavaksi keskiviikkona 16.11. käynnistyvillä Lens Politica -festivaaleilla Helsingissä. Elokuva näytetään yhteisnäytöksessä Kreikan velkakriisistä kertovan Debtocracyn kanssa lauantaina 19.11. klo 18.00 Dubrovnikissa.

Lisätiedot:
www.facebook.com/hypermarketnation

Hypermarket Nationin ohjaaja-tuottaja
Paula Korva
paula.korva [at] aalto [dot] fi

Takaisin