Aalto-yliopiston medialaboratorio valittiin yhdeksi huomattavimmaksi medialaboratorioksi

16.12.2011

Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun medialaboratorio nimettiin yhdeksi maailman johtavista tieteidenvälistä korkeakoulututkimusta tekevistä medialaboratorioista Times Higher Education -lehden MIT:n medialaboratoriota käsittelevässä artikkelissa.

Aalto-yliopiston medialaboratorio, Media Lab Helsinki, on ainoa ei-angloamerikkalainen medialaboratorio tässä alan johtavien tutkimuslaitosten luettelossa. Medialaboratorion opetuksen ja tutkimuksen perusta on monitieteinen, kansainvälinen ja designpainotteinen akateeminen yhteisö, jossa kannustetaan kokeilevuuteen. Medialaboratoriolla on myös erinomainen yhteistyöverkosto.

– Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että meidät on valittu luetteloon ja olemme saaneet näkyvyyttä. Taide- ja designpainotteisuuden lisäksi alan toinen ominaispiirre on se, että työn tuloksena syntyy usein ohjelmistotyökaluja tai virtuaalimalleja. Työn kannalta olennaisimpia ovat näkemys ohjelmistoista, työkalujen kehittäminen sekä valmiudet elektroniikan ja viestintäverkkojen hyödyntämiseen, toteaa professori Philip Dean, Aalto-yliopiston median laitoksen johtaja.

Artikkeli valottaa hyvin eri puolilla maailmaa sijaitsevien medialaboratorioiden yleisiä toimintaperiaatteita.

– Medialaboratoriot ovat organisaatioina tyypillisesti akateemisen maailman toisinajattelijoita, joiden tehtävänä on pyrkiä edistämään tutkimusta ja koulutusta uusien teknologioiden kehittämisen ja niiden arjessa hyödyntämisen saralla. Uraauurtavan työnsä takia medialaboratoriot ovat yleensä myös innovaatiokeskuksia, Philip Dean kuvailee.

Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) medialaboratorio on kuuluisa "kapinallisesta" tutkimusympäristöstään sekä designia ja huipputeknologiaa yhdistävistä luovista hankkeistaan. Aalto-yliopiston medialaboratorio on tehnyt yhteistyötä MIT:n medialaboratorion kanssa, ja niiden johtajat sopivat hiljattain strategisen yhteistyön jatkamisesta molempia kiinnostavilla tutkimusaloilla. Yhteistyö koskee erityisesti tutkimusta, joka liittyy avoimeen tietoon ja sen hyödyntämiseen uusissa kansalaispalveluissa.

Philip Dean johtaa myös Media Factorya, Aalto-yliopiston media-alan tutkimuksen ja opetuksen yhteistyö- ja kehitysfoorumia. Media Factory tekee yhteistyötä liike-elämän, mediateollisuuden sekä julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Tässäkin mielessä molemmilla medialaboratorioilla on yhteisiä kiinnostuksen kohteita.

– Aalto-yliopiston Media Factory avaa lähiaikoina Arabianrannan kampuksen uusissa tiloissaan oman fab labinsa (fabrication laboratory), digitaaliavusteisen pajan. Aalto-yliopiston fab labista tulee MIT:n Center for Bits and Atoms -yksikön koordinoiman kansainvälisen fab lab -verkoston jäsen. Fab lab -paja on yksi esimerkki siitä, miten medialaboratorioissa toteutetut hyvät ideat hyödyttävät yhteiskuntaa omassa kulttuuriympäristössämme.

 

Times Higher Education -lehden artikkelin voi lukea osoitteessa:

http://www.timeshighereducation.co.uk/story.asp?storycode=418344#

Takaisin