Kuvallinen dialogi opettajan kanssa tuo lasten ja nuorten äänet kuuluviin

24.02.2012

Voiko vuorovaikutus kuvien välityksellä antaa äänen lapselle ja nuorelle?

Kuvataiteen maisteri Jaana Erkkilän väitöstutkimus pyrkii löytämään tapoja, joilla oppilaiden erilaiset äänet saataisiin kuuluviin entistä voimakkaammin ja mahdollisimman autenttisina oppilaiden ja taiteilija-opettajan välisen kuvallisen dialogin avulla.

Tutkimus osoittaa, että oppilailla on suuri merkitys myös opettajan taiteellisen työn innoittajana. Oppilaiden ja opettajan yhteinen kuvallisen tuottamisen prosessi synnyttää uusia näkökulmia ja lähestymistapoja.

Jaana Erkkilä keräsi tekemänsä väitöskirjan tutkimusaineiston opetuskokeilusta, jonka hän toteutti yhteistyössä alakoulun luokanopettajan kanssa vuosina 2003–2006. Oppilasryhmää seurattiin kolmannelta kuudennelle luokalle. Opetuskokeilun aikana hän tutki erilaisten taideteosten kautta erilaisia tapoja olla maailmassa. Tutkimuksen keskeisin tulkittava taiteilija on Pieter Bruegel ja erityisesti hänen teoksensa Aasi koulussa (1556).

Toinen luokassa – erilainen kuin kuka?

Erilaiseksi leimautuminen ja sen myötä yhteisön ulkopuolelle joutuminen pelottaa nuoria. Erkkilä kertoo mielessään olleen yleisen huolen lasten ja nuorten pahoinvoinnista.
– Pyrkimykseni ei ole etsiä vastauksia joihinkin tiettyihin oppilaille esittämiini kysymyksiin, vaan antaa tilaa kysymyksille, joita en osaa edes kysyä.

Erkkilän työssä kulkee kaksi sisällöllisesti toisiinsa kietoutuvaa säiettä. Ensimmäinen on oppilaan tuottamien kuvien vaikutus taiteilija-opettajan omaan taiteelliseen tuotantoon. Toinen on taiteellisten työskentelymenetelmien merkitys osana opetustapahtumaa ja tutkimusprosessia.

Oppilaiden keskinäinen erilaisuus tuodaan näkyville taiteen keinoin ottamatta kantaa muutoksen tarpeellisuuteen tai sen suuntaan.
– Uskon, että lapselle ja nuorelle voi olla erittäin tärkeää katsoa omaa elämäänsä toisen silmin, keskustella siitä yleisellä tasolla ja vetää erilaisia johtopäätöksiä hiljaa sisällään, nähdä erilaisuus sekä omana että toisen tavallisuutena, tutkija toteaa.

Iloinen ja viisas petos

– Lähtökohtien laveus ja yllättävätkin yhdistelmät ovat taidemaailmassa tavallinen käytäntö, Erkkilä toteaa.

– Taidekasvatuksen teoriat tutkimuksen lähteinä ovat olleet vain yksi ja varsin kapea polku. Olen etsinyt tukea filosofiasta, uskontotieteestä, sosiologiasta, radikaalipedagogiikasta, kirjallisuustieteestä, taidehistoriasta ja suuressa määrin kaunokirjallisuudesta.

Tutkijan tärkein teoreettinen lähtökohta tulee kirjallisuustieteen alueelta.
– Assosioiva kaunokirjallinen teksti oli minulle hyvä väline kartoittaa tutkimukseni aihepiiriä. Käsittelen syrjäytymistä, köyhyyttä, ulkopuolisuutta yhteiskunnasta ja ihmisten ennakkoluuloja yhteiskunnan marginaalissa eläviä kohtaan. Samalla pohdin kontrollia, kuria ja kuuliaisuutta. Olen kokeillut karnevalistista kirjoittamistapaa ja selvittänyt vallan olemusta sekä taiteen keinoja saattaa valta naurun alaiseksi.

Tutkija kertoo, että hän löysi tutkimuksessaan oppilaiden ja kuvien avulla työvälineekseen niin sanotun karnevalistisen naurun, jossa "valheen vastapainoksi ei aseteta pateettista ja suoraa totuutta, vaan iloinen ja viisas petos, valhe valehtelijoille".

Väitöstilaisuus

Jaana Erkkilällä on kuvataiteilijan koulutus Kuvataideakatemiasta, jossa hän opiskeli vuosina 1985–1990. Taiteilijan pedagogiset opinnot hän suoritti Taideteollisessa korkeakoulussa 1992–1995 ja kuvataiteen maisterin tutkinnon hän suoritti Kuvataideakatemiassa vuonna 2000. Kuvataideakatemiasta valmistumisensa jälkeen hän on toiminut kuvataiteen opettajana eri oppilaitoksissa. Tällä hetkellä Erkkilä toimii Yrkeshögskolan Novian kulttuurialojen tutkimus- ja kehittämispäällikkönä.

Kuvataiteen maisteri Jaana Erkkilän väitöskirja "Tekijä on toinen. Kuinka kuvallinen dialogi syntyy" tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa perjantaina 2.3.2012, kello 12.00, Sampo-sali, Hämeentie 135 C, Helsinki.

Vastaväittäjänä toimii professori Jouko Pullinen Tampereen yliopistosta.

Väitöskirja "Tekijä on toinen. Kuinka kuvallinen dialogi syntyy" on ilmestynyt helmikuussa 2012 Aalto-yliopiston väitöskirjasarjassa. Tilaukset Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun verkkokirjakaupasta: books.aalto.fi, tiedustelut: artsbooks [at] aalto [dot] fi, p. 050 313 7086

Lisätietoja:
Jaana Erkkilä, jaana.erkkila [at] novia [dot] fi

Teksti: Eeva Pitkälä

Takaisin