Kenelle kuuluu oikeus elokuvien viimeiseen sanaan?

20.04.2012

Elokuvan valmiuden määritteleminen on laaja asia. Se herättää suuria intohimoja ja luo toisinaan epäsopua ohjaajien ja tuottajien välille.

Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos järjesti yhteistyössä Suomen elokuvasäätiön kanssa seminaarin, jossa final cut -kysymykseen tarttuivat elokuvaohjaaja Saara Cantell, Yleisradion yhteistuotantojen tilaaja Erkki Astala, elokuvatuottaja ja Yellow Film & TV:n varatoimitusjohtaja Jarkko Hentula, liikkeenjohdon konsultti Pia Naarajärvi ja tanskalainen tuottaja Thomas Stenderup.

Mutta mistä koko asiassa on kyse? Mitä tuottaja tarkoittaa kun hän vaatii itselleen final cutin? Mitä ohjaaja tarkoittaa kun hän yhtä perustellusti vaatii samaa oikeutta itselleen? Tanskassa oikeus elokuvan valmiuden määräämiseen on aina ohjaajalla; miten tuottajan asema siellä on turvattu?

“What We Talk About When We Talk About Final Cut”

-Final cut on ennen kaikkea päätösten tekoa. Final cut pitää sisällään päätöksen siitä millainen elokuvasta lopulta tulee. Pituus, lopetus, näyttelijät, musiikki – kenelle päätös näistä kuuluu, selvensi final cut -käsitettä tuottaja Thomas Stenderup.

Parhaan ulkomaisen elokuvan Oscar-ehdokkuuksia ja Golden Globe -ehdokkuuden saanut Stenderup on tuottanut useita ykymmeniä menestyneitä dokumentteja ja fiktioelokuvia. Tunnetuimpiin Stenderupin tuottamiin elokuviin kuuluu muun muassa Ikuistetut hetket, ohjaus Jan Troell.

Elokuvaohjaaja Saara Cantell aloitti puheenvuoronsa heittämällä ilmaan kysymyksen vapaasti lainaten amerikkalaista kirjailijaa Raymond Carveria: - Mistä me puhumme silloin kun me puhumme final cutista? Miten se näyttäytyy ohjaajan näkökulmasta?

-Elokuva heijastaa taiteilijan tapaa nähdä ja kokea maailmaa, mutta taiteilijuuteen kuuluu sekä vapaus että vastuu. Ohjaaja tekee viime käden valinnat ja ohjaajan tulee ottaa vastuu niistä. Kokonaiskuva on nähtävä, jatkoi Saara Cantell puheenvuorossaan.

Yhteinen jaettu unelma

Final cut -keskustelussa yhdeksi tärkeäksi voimaksi nousi luottamus. Kaikki osallistujat korostivat luottamuksen tärkeyttä elokuvamaailmassa ja sopimusten teossa.

- Rahoitussopimus ei ole vain muodollinen sopimus, siinä tulevat mukana myös unelmat. Sopimuksen allekirjoitettuaan rahoittaja on jakanut yhteisen unelman elokuvantekijöiden kanssa ja luottamus on näin ollen tärkeää sopimuksen eri osapuolten kanssa, luonnehti Erkki Astala.

- Luottamus ei ole kuitenkaan ainut asia mitä elokuvamaailmassa ja final cutista puhuttaessa tulee muistaa. Koen äärimmäisen tärkeäksi luoda selkeä viitekehys sopimusta rakennettaessa siitä mihin ohjaajan final cut ulottuu. Näin voidaan välttää konflikteja, perusteli Thomas Stenderup.

- Ohjaaja on luova voima, kuitenkin tuottajalla on vastuu elokuvasta yleisöä silmällä pitäen, kommentoi Jarkko Hentula.

- Elokuvabisneksessä osapuolten verkosto on valtava, kaikki on otettava huomioon. Tärkeää on että kaikki osapuolet puhuessaan final cutista ymmärtävät sen oikein, sanoi elokuva- ja tv-alan parissa lakimiehenä toiminut Naarajärvi.

Avaus yhteiskunnallisestikin tärkeää kysymystä käsittelevään seminaariin tuli elokuvataiteen ja lavastustaiteen johtajalta Mika Ritalahdelta, joka myös johti keskustelua. Iltapäiväseminaari on tärkeä tapaamis- ja keskustelutilaisuus alan ammattilaisille, kouluttajille ja opiskelijoille ja sille lupailtiinkin jatkoa.

Takaisin