Arkkitehtien ja insinöörien yhteistyö vahvistuu

30.03.2012

Arkkitehtien luovuus ja insinöörien tekninen osaaminen tuodaan Aalto-yliopistossa tiiviimmin yhteen uusilla yhteistyömahdollisuuksilla.

– Luovuus on tähän mennessä mielletty arkkitehtien ja tekninen osaaminen insinöörien yksinoikeudeksi, kertoo Juha Paavola, rakennustekniikan laitoksen johtaja.

Nyt arkkitehtuurin laitoksen ja Insinööritieteiden korkeakoulun väliselle yhteistyölle pyritään löytämään uusia muotoja. Tavoitteena on saattaa yhteen eri oppialojen opiskelijat, jotta he voisivat luoda toimivia työpareja jo opiskeluaikana ja verkottua työelämän haasteita varten.

Oppialojen yhteistyöstä Aalto-yliopistossa on tehty kattava selvitys. Syynä erillisen selvityksen tekemiseen on yleisesti syntynyt huoli yksiköiden välisen yhteistyön katkeamisesta arkkitehtuurin laitoksen siirryttyä Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun.

Opetuksen menetelmät ovat Paavolan mukaan olleet oppialoilla hyvin erilaisia. Arkkitehdit esimerkiksi tekevät konkreettisia pienoismalleja pahvista, kun insinööreille opetetaan matemaattisia työskentelytapoja.

– Me insinöörit tarvitsemme arkkitehtien luovuutta, mutta arkkitehdit taas hyötyisivät teoreettisen osaamisen vahvistamisesta. Alojen välinen tiiviimpi yhteistyö tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia.

Oppialojen raja-aidat nurin

– Maailman huikeimmissa arkkitehtuurin saavutuksissa yhdistyy monenlainen osaaminen. Sen lisäksi, että ne ovat arkkitehtonisesti vaikuttavia, ne ovat usein esimerkiksi rakenteellisesti vaativia, toteaa Saija Hollmén, arkkitehtuurin laitoksen yliopisto-opettaja.

Hollménin mukaan on valitettavaa, että arkkitehtuurin ja insinööritieteiden oppialat ovat Suomessa tällä hetkellä hyvin vähän tekemisissä keskenään. Toisaalta nuoremman polven arkkitehtien ja insinöörien toiminnassa on viime vuosina ollut havaittavissa yhteisen osaamisen tarjoamien mahdollisuuksien sisäistämistä.

– Jos onnistumme kasvattamaan sukupolvia, joilla ei ole perinteisiä oppialojen välisiä raja-aitoja, alat kehittyvät ja ihmisten luovuus pääsee esille. Arkkitehdeilla on rakennushistoriallista tietoa ja tilasuunnittelutaitoa, mutta insinöörit puolestaan tuntevat esimerkiksi rakenteiden kuntoon liittyvät asiat.

Yhteisiä kursseja

Aalto-yliopistossa oppialojen välistä yhteistyötä pyritään parantamaan muun muassa arkkitehti- ja insinööritieteiden opiskelijoiden yhteisillä kursseilla. Hollmén kertoo, että suunnitteilla on niin lyhyitä työpajoja kuin pidempiaikaisia kurssejakin.

– Toivomme, että pystyisimme järjestämään esimerkiksi yhteisiä korjausrakentamisen ja matalaenergiarakentamisen kursseja.

Vahvistuva yhteistyö koulutuksen puolella luo jatkossa pohjaa myös alojen välisen tutkimustoiminnan vahvistumiselle.

Teksti: Tea Kalska

Aalto-yliopistoon perustettiin neljä erillistä työryhmää suunnittelemaan ja ideoimaan uusia yhteistyömahdollisuuksia. Työryhmät pohtivat arkkitehtuurin rajapintoja rakennustekniikkaan, talotekniikkaan, yhdyskunta- ja ympäristötekniikkaan sekä maankäyttötieteisiin. Arkkitehtuurin laitoksen ja Insinööritieteiden korkeakoulun yhteistyöstä on laadittu kattava raportti: Arkkitehtuurin ja insinööritieteiden yhteistyö Aalto-yliopistossa (pdf)

Takaisin