Lasten musiikkielämys piirtyi ilmapalloihin

29.08.2012

Taidekasvatuksen opiskelijat suunnittelivat työpajan, jossa lapset piirsivät musiikkielämyksensä ilmapalloihin.

Lasten musiikkielämys piirtyi ilmapalloihin kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Helsingin keskustassa, Musiikkitalon ja Kiasman taidemuseon välissä olevalla viheralueella aaltoilee satojen ilmapallojen meri. Lapset ovat piirtäneet ilmapalloihin sen, miltä juuri koettu musiikki heidän mielestään näyttää.

Musiikkitalon suuri sali on hetkeä aiemmin täyttynyt Helsingin koulujen tokaluokkalaisista. Lapset saivat Tapiola Sinfonietta -orkesterin johdolla soittaa sipsipurkeista, mehupilleistä ja filmipurkeista tekemiään soittimia. Konsertin jälkeen Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijat ohjaavat lapsia ulkoilmatyöpajassa, jossa luodaan yhteisötaideteos "Miltä musiikki näyttää".

Opiskelijat jakavat lapsille ilmapalloja, tusseja ja ohjeet. Niissä kehotetaan piirtämään tussilla ilmapallon pintaan, miltä musiikki omasta mielestä näytti ja miltä konsertin jälkeen tuntui. Oranssit, punaiset ja keltaiset ilmapallot sidotaan muoviputkien päähän ja tökätään maahan. Lopuksi lapsia pyydetään astumaan kauemmas ja ihailemaan teosta vapaasti.

Se, miltä musiikki lasten mielestä näyttää, on melkein kaikkiin ilmapalloihin kuvattu kasvoina. Kasvot ovat miltei aina nauravia tai hymyileviä, mutta ainakin yhdessä pallossa naama on surullinen. Kuvan piirtäjä sai mielestään soittaa soittimellaan liian vähän aikaa.

Museopedagogiikka kaupunkitilassa

Lasten taidetyöpaja suunniteltiin ja toteutettiin kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman kurssilla yhteistyössä Kiasman museopedagogian kanssa.

– Kurssi opettaa kulttuurintuottamista ja projektin hallintaa sekä taidekasvatusta tilassa, jota ei siihen ole suunniteltu. Tässä on tilaisuus perehtyä uudenlaiseen museopedagogisen ajatteluun, sillä nyt taidepedagogiikkaa tehdään kaupunkitilassa, eikä museossa tai sisätyöpajassa, kertoo kurssin opettaja Marika Tervahartiala, taidepedagogi ja taidekasvatuksen tohtorikoulutettava.

– Osallistuin kurssille, koska minua kiinnostaa kaupunkikulttuuri ja tämä on mielenkiintoinen tapa muokata kaupunkitilaa. Työpajan järjestäminen on ollut mahtava kokemus, toteaa viidettä vuotta taidekasvatusta opiskeleva Saara Sillanmikko.

Marika Tervahartialan mukaan myös työpajaan osallistuneet tokaluokkalaiset saivat käsityksen tärkeästä kaupunkitilasta aivan Helsingin keskustassa.

– Jokainen lapsi piirtää omaa teostaan, mutta samalla se linkittyy suurempaan tilaan ja muiden lasten teoksiin. Konsertissakin jokaisella oli oma soitin, mutta sen ääni oli osa kokonaisuutta – salissa soitettavaa musiikkia.

”Miltä musiikki näyttää” -työpaja oli osa Helsingin Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluvaa poikkitaiteellista lastentapahtumaa ”Rarerare ja kaverit”, jonka toteuttamisessa olivat mukana Helsingin musiikkitalo, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsingin opetusvirasto sekä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.

Lasten askartelemat ja soittamat soittimet – filmipurkkiokarina, mehupillioboe, sipsipurkkibasso ja rarerare – suunnitteli muusikko Mikko Perkoila. 24.8. järjestetyssä konsertissa sai kantaesityksensä Minna Leinosen lasten soittimia varten säveltämä Rarerare-musiikkiteos.

Teksti: Tea Kalska

Takaisin