Näkyvää ja näkymätöntä – media on läsnä kaupunkiympäristöissä eri muodoissa

07.09.2012

Urbaanit ympäristöt ja media sen eri muodoissa olivat pääosassa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja M-cultin järjestämässä kansainvälisessä City Sets & Media Facades -seminaarissa, joka pidettiin elokuun lopulla Mediakeskus Lumessa.

Tapahtuma keräsi yhteen tutkijoita, taiteentekijöitä ja muita kiinnostuneita keskustelemaan median ja muotoilun merkityksistä, tehtävistä ja potentiaalista kaupunkiympäristöissä.

– Julkisen kaupunkitilan media ja design ovat olennaisia keskustelun ja tutkimuksen aiheita. Tärkeä kysymys on, kenelle tila kuuluu ja kuinka se jaetaan eri toimijoiden kesken kaupunkilaisista yrityksiin, suunnittelijoihin ja taiteilijoihin, sanoo tilaisuutta järjestänyt taiteellinen johtaja Mika ”Lumi” Tuomola Median laitokselta.

Seminaari toimi myös avauksena uudelle EU:n Kulttuuri-ohjelman rahoittamalle urbaanin median verkostolle ja muodosti osan City Noises- ja Media Facades -mediataidetapahtumia, jotka järjestettiin samana viikonloppuna Karhupuistossa ja Lasipalatsilla.

Vuorovaikutusmetaforista kaupunkien luettavuuteen

Seminaarin puheenvuorot käsittelivät monipuolisesti median ja kaupunkitilojen välistä yhteyttä. Niissä pohdittiin muun muassa miten fyysiset ja virtuaaliset tilat leikkaavat toisiaan ja kuinka kaupunkitilaa voidaan käyttää elämänlaatumme parantamiseen. Media on läsnä kaupunkitiloissa niin konkreettisesti kuin näkymättömästi, mainoksina ja teknologisina alustoina.

Yksi seminaarin puhujista oli Orange Valléen suunnittelujohtaja Remy Bourganel, joka esitteli uudenlaista urbaania mobiilimediapalveluansa. Palvelu haastaa nykyisten paikkatietoisten mobiilimediapalveluiden suunnittelun animismista johdettujen vuorovaikutusmetaforien kautta. Metaforat laajentavat kaupunkikokemusta paitsi ajallisesti myös luomalla henkilökohtaisen suhteen mobiililaitteeseen. Nokiallakin suunnittelijana työskennelleen Bourganelin mukaan tarkoituksena ei ole luoda tekoälyä vaan muovata teknisistä laitteista eläviä kumppaneita.

Mediataiteilija ja tutkija Maureen Thomas Cambridgen yliopistosta puolestaan yhdisti kaupunkiympäristöt ja median pohtimalla kaupunkien luettavuutta elokuvakerronnallisesta näkökulmasta. Hän arvioi puheenvuorossaan Aalto-yliopiston City Sets -hankkeen videotaideteoksia, joissa kaupunki toimii näyttämönä. Hän arvosti teoskokonaisuutta taiteellisena tutkimuksena, joka hyödyntää audiovisuaalisen etnografian metodeja.

Videoinstallaatio kutsuu kohtaamiseen uskomusten ja ennakkoluulojen kanssa

Asiantuntijaluentojen lisäksi seminaarissa taitelijat esittelivät ajankohtaisia mediataideteoksiaan. Esimerkiksi Jaakko Pesosen ja Median laitoksen Crucible Studion taiteellisen tutkimuksen tuotanto Hello Homo! Hei Homo! sai ensimmäisen seminaaripäivän iltana ensiesityksensä Helsingin Karhupuistossa osana Taiteiden yön ohjelmistoa.

Hei Homo! videoinstallaatiossa näyttelee Laura, Vera ja Sara. Kuva: Jaakko Pesonen

Hei Homo! on interaktiivinen videoinstallaatio, jossa kolme eri-ikäistä naista antavat kasvot internetin keskusteluille homoseksuaalisuudesta. Kolmella näytöllä yhtä aikaa pyörivistä videoista rakentuva installaatio kutsuu ohikulkijoita tragikoomiseen kohtaamiseen uskomusten ja ennakkoluulojen kanssa.

– Tragikoomisen installaatiosta tekee se, että kommentit ovat todella aitoja, ja installaation myötä tulee esiin myös niiden järjettömyys, kertoi Jaakko Pesonen taideteoksen esittelypuheenvuorossaan.

Taiteiden yön ensiesitys keräsi yleisöltä ylistävää palautetta. Installaatio on esillä seuraavan kerran julkisessa kaupunkitilassa Placcc Festivalissa Budapestissa 21.-25.9. sekä Forum Box Galleryssa Helsingissä 28.9.–21.10.

City Sets & Media Facades -seminaarin järjestivät Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu City Sets -hankkeen ja EU:n Kulttuuri-ohjelman rahoittaman City Noises- projektin puitteissa yhdessä M-cultin kanssa.

Lisätietoja:

City Sets -hanke
City Noises -projekti

Hei homo! installaatio

Takaisin