Biotaidelaboratorion toiminta alkaa

25.10.2012

Otaniemen kampukselle valmistuu syksyn aikana laboratorio, jossa tehdään biologista taidetta elävästä materiaalista. Laboratorion toimintaa suunnittelevat yhdessä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu ja Western Australia -yliopiston biologisen taiteen keskus SymbioticA.

Uusi laboratorio-tila tarjoaa taiteilijoille, muotoilijoille, insinööreille, arkkitehdeille ja muille aiheesta kiinnostuneille puitteet taiteen tekemiseen tieteen välineitä ja menetelmiä käyttäen.

- Biologinen taide on taidemuotona uusi ja siksi taiteellisen tutkimuksen kannalta erityisen kiinnostava ala. Kun starttaamme nyt, pääsemme alan kansainvälisten pioneerien joukkoon, kertoo taiteen laitoksen johtaja Helena Sederholm.

Laboratorion toiminnan käynnistämiseen osallistuvat SymbioticAn taiteilijat ja johtajat Ionat Zurr ja Oron Catts. Zurr myös ohjaa laboratorion ensimmäistä, lokakuussa alkanutta Art & Life Manipulation -kurssia. Sille osallistuvat opiskelijat voivat esimerkiksi kasvattaa laboratoriossa elävää kudosta ja eristää DNA:ta.

Villapaita DNA:sta

Yksi biologisen taiteen tarkoituksista on nostaa kulttuuriseen keskusteluun elämän manipulointiin ja biologisiin prosesseihin liittyviä eettisiä kysymyksiä – mihin esimerkiksi ihmissoluja saa käyttää ja miten eläinten kanssa on oikeutettua työskennellä? Kun elävästä materiaalista tehty teos viedään laboratoriosta museoon tai galleriaan, nämä kysymykset nousevat julkiseen keskusteluun.

Biologista taidetta voi olla esimerkiksi elävä kudosveistos tai DNA-villapaita. Oron Catts ja Ionat Zurr kertovat kasvattaneensa taideteoksiaan varten laboratorio-olosuhteissa lihaa, ihoa ja nahkaa. Taiteilijoiden Victimless Utopia -teossarja tarkastelee bioteknologisia vaihtoehtoja liha- ja nahkateollisuudelle.

- Viime vuosikymmeninä elämän manipulointi raaka-aineena on lisääntynyt huomattavasti. Sitä tapahtuu biolääketieteessä, insinööritieteissä ja maataloudessa kaiken aikaa. Taiteilija voi työnsä kautta tuoda luonnontieteissä tapahtuvan kehityksen kulttuuriseen keskusteluun, Oron Catts kertoo.

Biotaide nostattaa myös filosofisia kysymyksiä elämästä.

- Jos olet DNA:si summa, onko DNA:stasi neulottu villapaita sinä? Zurr havainnollistaa.

Aalto-yliopistossa alkava biologisen taiteen tutkimus ja opetus ovat osa taiteen laitoksen Future Art Base -toimintaa, jonka tavoite on tuoda taiteellista ajattelua tieteelliseen työhön.

BiofiliA – Base for Biological Arts -laboratorion avajaiset järjestetään vuoden 2013 alussa. Tilat sijaitsevat osoitteessa Otakaari 7.

Lisätietoa: arts.aalto.fi/en/research/future_art_base

Victimless Leather (2004)

Kuvassa Oron Cattsin ja Ionat Zurrin teos Victimless Leather (2004). Se on bioreaktori, jossa on ihmisen ja hiiren soluista kasvatettu takki. Se on toteutettu SymbioticAssa, Western Australia -yliopistossa.

Juttu on julkaistu alunperin Aalto University Magazinen numerossa 04. Teksti: Tea Kalska. 

Takaisin