Helsingin designpääkaupunkivuosi kasvoi ennakoitua laajemmaksi

25.03.2013

Helsingin designpääkaupunkivuosi toteutui laajempana kuin aluksi ennakoitiin, todetaan World Design Capital Helsinki 2012 -loppuraportissa. Vuoden ohjelma kasvoi tavoiteltua suuremmaksi ja mediahuomio sekä kotimaassa että kansainvälisesti ylitti odotukset.

Pavilion_WDC2012_021_Aki-Pekka_SinikoskiKansainvälisen designsäätiön loppuraportin lisäksi Helsingin designpääkaupunkivuodesta on valmistunut kaksi muuta yhteenvetoa. Konsultointiyhtiö Deloitten toteuttamassa vaikuttavuustutkimuksessa arvioidaan designpääkaupunkivuoden strategisten päämäärien toteutumista. Kumppanikaupunkien yhteisessä raportissa kerrotaan, mitä designvuoden merkeissä tehtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa ja Lahdessa.

WDC2012-loppuraportissa todetaan, että muotoilusta tuli yhteiskunnallinen puheenaihe ja Helsinki nousi entistä kiinnostavammaksi designkaupungiksi. Kaupunkilaiset näkivät muotoilun yhteyden omaan arkeensa ja elinkeinoelämä ymmärsi paremmin muotoilun merkityksen kilpailuetuna.

Deloitten vaikuttavuusarvion mukaan desingvuosi 2012 synnytti sekä yksityisellä että julkisella sektorilla hankkeita, joilla on merkittäviä välittömiä vaikutuksia. Erityisesti hankkeissa korostuu käyttäjälähtöisyys sekä palvelu- tai tuotekehitys muotoilun menetelmiä hyödyntäen. Vuosi onnistui myös aktivoimaan kaupunkilaisia oman kaupunkinsa kehittämiseen.

Designvuoden aikana järjestettiin yhteensä 550 projektia ja 2 800 tapahtumaa, joihin ohjelmaa tuotti Suomessa ja maailmalla 290 organisaatiosta koostuva verkosto. Näyttelyissä, tapahtumissa ja kohteissa vieraili noin 2,5 miljoonaa kävijää. Vuoden aikana järjestetyistä tapahtumista 90 prosenttia oli kaikille avoimia ja 80 prosenttia maksuttomia. Tapahtumien lisäksi ohjelma on koskettanut kaupunkilaisia laajojen kehittämishankkeiden kautta. Osa niistä on edelleen käynnissä.

Designvuosi sai laajasti mediahuomiota

WDC-säätiön mediaseurannan mukaan kotimaisia mediaosumia eli vuoteen liittyviä juttuja ja uutisia julkaistiin tiedotusvälineissä noin 7 000 kappaletta. Kansainvälisiä osumia oli lähes 8 000 noin sadassa eri maassa, mikä on poikkeuksellisen paljon. Ulkomailla eniten kiinnostusta oli mediaosumilla mitattuna Yhdysvalloissa ja Saksassa. Kansainvälinen mediahuomio oli lähes poikkeuksetta positiivista. Kiinnostusta herättivät suomalainen designkäsitys, muotoilun käyttö kaupungeissa ja luova ongelmanratkaisu. Myös suomalaisen muotoilun ja arkkitehtuurin perinne oli näkyvästi esillä.

Loppuraportin mukaan muotoilua käsiteltiin kotimaisessa mediassa laajemmin kuin koskaan aikaisemmin ja erilaisista näkökulmista. Designvuosi herätti myös kriittistä keskustelua, joka oli tärkeää vuoden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Lue lisää:

Raportit ja tiedotteet (Helsingin kaupungin web-sivut)

Takaisin