Taidepedagogin tulee kohdata autistinen henkilö ilman ennakko-oletuksia

07.05.2013

Taidepedagogin ja autistisen henkilön välisessä taiteellisessa yhteistyössä syntyy hyödyllistä tietoa muitakin pedagogisia tilanteita ajatellen, vaikka autistin kanssa työskenteleminen nähdäänkin usein erilaiseksi ja vieraaksi. Tärkeää on kohdata toinen ihminen eettisesti ilman ennakkoasenteita sekä ottaa huomioon toisen osapuolen yksilöllinen erityisyys.

Tämä käy ilmi taiteen maisteri Mira Kallio-Tavinin väitöskirjasta, joka tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa 17.5.2013.

Mira Kallio-Tavin

Tutkimus tuo esille uutta, erityiskasvatuksesta ja terapiasta poikkeavaa näkemystä taidekasvatuksen kentälle tarkastelemalla kriittisesti perinteisiä käsityksiä oppimisesta ja kasvatuksesta.

Eettinen kohtaaminen on erityisen tärkeää, kun työskennellään erityistä tukea tarvitsevan henkilön kanssa. Tässä kohtaamisessa toinen osapuoli on itseä tärkeämpi. Kaikki pedagogiset tilanteet ovat ainutlaatuisia, eivätkä toisen ihmisen tarpeet ja halut välttämättä vastaa omia. Siksi on olennaista pidättäytyä ennakko-oletuksista, joita taidepedagogilla mahdollisesti on toisesta osapuolesta.

– Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei pedagogi pyri muuttamaan autistista henkilöä omista lähtökohdistaan käsin. Sen sijaan pedagogi pyrkii selvittämään tarkemmin toisen osapuolen omat päämäärät oppimisen lähtökohdiksi, Kallio-Tavin havainnollistaa.

Autistisella henkilöllä on erilainen tapa olla

Kallio-Tavinin tutkimuksesta käy ilmi, että sosiaalinen ja taiteellinen vuorovaikutus on tarpeellista ja merkityksellistä autistiselle henkilölle. Halu ja tarve sosiaaliseen vuorovaikutukseen saattavat kuitenkin ilmetä toisin kuin ei-autistisella ihmisellä, mikä johtaa usein vääriin tulkintoihin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös fenomenologisia kehokäsityksiä suhteessa normatiiviseen ja siitä poikkeaviin kehokokemuksiin.

– Esimerkiksi tekninen laite, kamera tai musiikinkuuntelulaite voi olennaisesti vahvistaa autistisen ihmisen kehollista maailmaan kuulumista. Tällainen laite ei siten välttämättä ole eristäytymisen muoto vaan päinvastoin mahdollisuus kytkeytyä ympäristöön.

Kallio-Tavin tarkastelee tutkimuskohteitaan eurooppalaisen mannermaisen filosofian ja pohjoisamerikkalaisen ”disability”-tutkimuksen näkökulmista. Aineisto muodostuu videotaltioinneista kahden vuoden mittaiselta työskentelyajanjaksolta. Visuaalinen tutkimusmenetelmä mahdollistaa taiteellisen yhteistyön monipuolisen ja rikkaan tulkinnan.

– Editoitu videoteos paljastaa yhteisestä taidetyöskentelystä olennaisimpia elementtejä, kuten toiston merkityksen, taidepedagogiset haasteet sekä kosketuksen saamat erilaiset merkitykset puhutun kielen puuttuessa. Tämä kohtaamisessa syntynyt ymmärrys auttaa luomaan eettisen suhteen toiseen, ja se on informatiivista muitakin pedagogisia tilanteita ajatellen, Kallio-Tavin summaa.

Väitöstilaisuus

Mira Kallio-Tavin valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta taidekasvatuksen koulutusohjelmasta vuonna 1999. Hän on työskennellyt kuvataideopettajana peruskouluissa, lukioissa ja kolmannen asteen oppilaitoksissa. Tällä hetkellä Kallio-Tavin toimii taidekasvatuksen yliopistonlehtorina Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, jossa hän on soveltanut erityisesti kansainvälisiä lähestymistapoja suomalaiseen taidekasvatukseen.

Väitöskirja ”Encountering the Self, Other and Third: Researching the Crossroads of Art Pedagogy, Levinasian Ethics and Disability Studies” tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa 17.5.2013 klo 12, Mediakeskus Lumeen Sampo-sali, Hämeentie 135 C. Vastaväittäjänä toimii professori Anette Göthlund Konstfackista Tukholmasta. Väitöskirja on ilmestynyt toukokuussa 2013 Aalto-yliopiston väitöskirjasarjassa. Tilaukset Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun verkkokirjakaupasta: books.aalto.fi, tiedustelut: artsbooks [at] aalto [dot] fi, puh. 050 313 7086.


Lisätietoja:

Mira Kallio-Tavin
puh. 050 434 2967
mira.kallio-tavin [at] aalto [dot] fi
Aalto-yliopisto
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Takaisin