Taidelähtöinen ympäristökasvatus herättää katsomaan tuttua maisemaa toisin

14.08.2013

Monilta ihmisiltä puuttuu digitaalisessa kulttuurissamme suora kokemus ”todellisesta” luonnollisesta maailmasta, eivätkä he tunne olevansa yhteydessä sen kanssa.

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta väittelevän taiteen maisteri Jan van Boeckelin käsityksen mukaan taidelähtöinen ympäristökasvatus voi näytellä tärkeää osaa tämän puutteen korjaamisessa. Se voi myös tukea uuden oppimista ja monimutkaisten luonnontieteellisten kokonaisuuksien ymmärtämistä.

Jan van Boeckelin väitöstutkimuksen aineistona on kolme erilaista taidelähtöisen ympäristökasvatuksen (arts-based environmental education) tapahtumaa, jotka tekijä suunnitteli ja toteutti useassa maassa monia eri kertoja. Taidetapahtumien osanottajia rohkaistiin irrottautumaan totutusta. Tuttu maisema saatettiin esimerkiksi maalata hurjilla vastaväreillä tai omakuva muovailtiin savesta silmät kiinni.

Tukeutumalla omiin havaintoihin, muistiinpanoihin, muistikuviin ja audiovisuaalisiin tallenteisiin sekä osallistujien, opettajien ja asiaan paneutuneiden ulkopuolisten haastatteluihin, van Boeckel tulkitsi omia ja osallistujien kokemuksia. Tulkintamenetelminä käytettiin fenomenologista tulkinta-analyysia sekä autoetnografiaa.

Väitöstutkimuksen mukaan on epävarmaa saavatko taidelähtöiset ympäristökasvatustapahtumat itsessään osallistujat kokemaan luonnonympäristön uusilla ja syvällisillä tavoilla. Osallistujien päähuomio keskittyi pikemminkin heidän oman ruumiillisen läsnäolonsa sisäisen kokemuksen tasoon ja yhteys tapahtumapaikkaan vaikutti vähemmän tärkeältä.

Jan van Boeckelin mukaan taidelähtöiset ympäristökasvatustoiminnot auttavatkin ennen kaikkea herättämään ja voimistamaan osallistujien kiinnostuneisuutta ja uteliaisuutta. Tämä taas tukee keskittymistä tietoisuuteen omasta ruumiista ja sen vuorovaikutukseen luonnollisen maailman kanssa. Opettajalla on tässä aktiivinen ja keskeinen rooli. Ohjaajan tehtävänä on luoda tilanne, jossa taiteen tekeminen rohkaisee osallistujia kokemaan tutut asiat uusina.

− Luonnontieteen opetus tekee joskus parhaansa maailman lumouksen, salaperäisyyden ja runon poistamiseksi. Uuden oppimisessa ja monimutkaisten luonnontieteellisten kokonaisuuksien ymmärtämisessä kyky kuvitella ja katsoa toisin on kuitenkin välttämätön ominaisuus, kirjailijana ja dokumenttielokuvien tekijänä työskentelevä van Boeckel kuvaa.

Tutkimus on osa tutkimusperinnettä, jossa etsitään kestävän kasvatuksen innovatiivisia muotoja.
Väitöstilaisuus

Väitöskirja ”At the Heart of Art and Earth. An Exploration of Practices in Arts-Based Environmental Education” tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa perjantaina 16.8.2013 klo 12, Mediakeskus Lumeen Sampo-sali, Hämeentie 135 C. Vastaväittäjänä toimii Dr. Sacha Kagan (Fach Kulturvermittlung und Kulturorganisation der Universität Lüneburg). Väitöskirjan tilaukset Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun verkkokirjakaupasta: books.aalto.fi, tiedustelut:artsbooks [at] aalto [dot] fi, puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:
TaM Jan van Boeckeljan.van.boeckel [at] aalto [dot] fi

Takaisin