Designkuplia-teos huojuttaa kansallisia myyttejä

05.12.2013

Juuri ilmestynyt kirja Designkuplia – Suomalaisen muotoilun ilmiöitä valottaa kulttuuritoimittaja Hannu Pöppösen näkemyksiä suomalaisen muotoilun murroksesta, ongelmista ja onnistumisista.

Kirjan mukaan Suomessa vallitsee kuvitelma, että muotoilumme on jollain lailla ylivertaista maailmassa. Tämänkaltaiseen ajatteluun saatetaan sortua, jos osaamista ja tuotteita ei aseteta puolueettomasti ja ilman historian painolastia kansainväliseen vertailuun.

Hannu Pöppönen: Designkuplia – Suomalaisen muotoilun ilmiöitäTeokseen on haastateltu useita muotoilijoita, alan opettajia sekä muita asiantuntijoita, jotka tarjoavat vastauksia muun muassa kansainvälistymiseen liittyviin ongelmiin. Haastateltujen mukaan onnistumiseen siivittävät muista erottuvat laadukkaat tuotteet ja aktiivinen markkinointi. Pelkkä tuote ei puhu puolestaan.

Retroilun ansa

Suomalaista nykymuotoilua leimaavat kirjan mukaan retroilu ja menneiden ihannointi. Siitä tuntuvat puuttuvan kapinahenki ja isän- tai pikemminkin ”isoisänmurhat”. Tämä ei ole omiaan edistämään kansainvälistä arvostusta, sillä designtuotteen lisäarvo syntyy omaleimaisesta ja tulevaisuuteen luotaavasta suunnittelusta.

Kirjassa pohditaan myös muotoilun immaterialisoitumista ja kysytään, onko enää syytä ylläpitää muotoilijan myyttistä sankaruutta. Design on jo vahva osa palveluita, käyttöliittymiä ja pelejä. Perinteistä tuotemuotoilua ei tulisi kuitenkaan asettaa mustavalkoisesti vastakkain palvelumuotoilun kanssa, vaan rakentaa alojen yhteistyötä.

Kirjoittaja Hannu Pöppönen on designiin ja arkkitehtuuriin erikoistunut toimittaja Helsingin Sanomissa. Hän sai muotoilujournalismin Vaasa-palkinnon vuonna 2010.

Teoksen piirroskuvituksesta vastaa graafisen suunnittelun opiskelija Samuli Saarinen.

Teos on julkaistu Aalto-yliopiston julkaisusarjassa ja saatavilla Aalto ARTS Booksin verkkokirjakaupasta books.aalto.fi https://www.taik.fi/kirjakauppa/

Takaisin