Frankfurtin kirjamessuilla tartutaan uuteen suomalaiseen oppimispeliin

07.10.2014

Saksalaisten koulujen oppilaat tutustuvat messuilla FINNLAND.HOT. -pelin innoittamana suomalaiseen kulttuuriin.

Frankfurtin kirjamessuilla vierailee kymmeniä koululuokkia opettajineen. He pääsevät messukäyntinsä aikana pelaamaan uudenlaista FINNLAND.HOT. -oppimispeliä, jossa tehdään hauskoja, toiminnallisia ja tutkivia tehtäviä eri puolilla messualuetta. Tehtävät sijoittuvat paikkoihin joissa Suomi esittäytyy.

Peli on syntynyt Aalto-yliopiston koordinoiman we.learn.it -yhteistyöhankkeen tuloksena, ja se on rakennettu suomalaisten opettajien kehittämälle SmartFeet-alustalle.

Mobiilipeliä pelataan yhdessä

Koululaisista muodostuvien joukkueiden pelivälineenä ovat tabletit. Pelaajat avaavat tehtävät virtuaaliselta pelilaudalta ja palauttavat vastauksensa vastuuopettajalle, joka arvioi vastaukset online-tilassa.

Mobiiliteknologia mahdollistaa reaaliaikaisen seurannan pelialustalla, vaikka joukkueet ovat eri puolilla messualuetta.

SmartFeet-alusta nojaa uuteen pedagogiikkaan, jossa puhelimet ja tabletit tukevat kokemuksellista ja tutkivaa oppimista. Pelien avulla oppiminen voidaan siirtää koulun seinien ulkopuolelle autenttiseen ympäristöön. Opettaja voi helposti itse rakentaa oman pelin oppilailleen.

SmartFeet on jo käytössä useissa suomalaisissa kouluissa alakouluista yliopistoihin. Oppilaat ovat olleet innoissaan uudesta tavasta oppia.

– Peli oli tosi hauska. Siinä oppi ihan huomaamattaan. Kivointa oli yhdessä tekeminen, kommentoi viidesluokkalainen Teemu pelin jälkeen.

Eurooppalaista yhteistyötä

EU-rahoitteinen we.learn.it tarjoaa Euroopan laajuisesti kouluille mahdollisuuden kehittää innovatiivisesti opetusta yhdessä yli koulurajojen niin sanottujen tutkimusmatkojen muodossa.

–Tavoitteena on rikastuttaa koulutyötä, luoda oppimisen iloa ja innostusta tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen. Frankfurtissa toteutettava FINNLAND. HOT. -peli on esimerkki pedagogisesti edistyneestä kokonaisuudesta, jossa yhdistyvät autenttisessa ympäristössä tutkivaa otetta vaativat tehtävät, pelillisyys ja opitun reflektio, sanoo hankkeen koordinaattori Anna-Kaarina Kairamo Aalto-yliopistosta.

we.learn.it tuo koulujen tueksi tieteentekijöitä, taiteilijoita ja muita asiantuntijoita Aalto-yliopistosta ja eri puolilta Eurooppaa. Aallosta hankkeessa ovat olleet mukana Design Factory, LUMA-keskus Aalto, Tutkimuksen ja opetuksen strateginen tuki sekä joukko tutkijoita ja opettajia eri puolilta yliopistoa.

Frankfurt Fair, feelings from year 2013

FINNLAND.HOT.-peli on osa FINNLAND.COOL.-teemavuotta. Peliin voi tutustua Classroom of the Future -osastolla Frankfurtin kirjamessuilla 8.–12. lokakuuta. we.learn.it -hanke on messujen Classroom of the Future -partneri.

Lisätietoja:

Anna-Kaarina Kairamo, p. 050 560 5313, anna-kaarina.kairamo [at] aalto [dot] fi
SmartFeet-pelialusta Riku Alkio, p. 050 531 8044, riku.alkio [at] lentavaliitutaulu [dot] fi

 

      

Takaisin