Uutisarkisto

Elokuvahistorian pitkäaikainen ja arvostettu professori Peter von Bagh on poissa

22.09.2014 Professori Peter von Bagh menehtyi keskiviikkona 17. syyskuuta pitkään sairastettuaan.

Guggenheim-oheisohjelman yleisöluennot käynnistyvät

19.09.2014 Aalto-yliopiston ja Guggenheim-säätiön arkkitehtuuritapahtumat käynnistyvät yleisölle avoimilla luennoilla 24. syyskuuta ja 30. lokakuuta.

Äänellä on väliä elokuvakokemuksessa

16.09.2014 Elokuva on kokonaisvaltainen elämys, jossa äänellä on suurempi merkitys kuin ajatellaan, osoittaa ensimmäinen äänisuunnittelun alan väitöstutkimus.

Uuden median pyörteissä kaksi vuosikymmentä

16.09.2014 Aalto-yliopiston Medialaboratorio on tuottanut työmarkkinoille huippuosaajia jo kahdenkymmenen vuoden ajan.

Minun Kangastukseni -suunnittelukilpailun voittajaksi Vilma Pellisen taidokkaat eläinaiheiset kuosit

11.09.2014 Voittajaksi valittiin Vilma Pellinen, jonka töitä tuomaristo kuvaa vahvaksi kokonaisuudeksi.

TAIDE ON – ART IS -installaatio ArtHelsingissä

11.09.2014 ArtHelsinki-messuilla nähdään Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden luoma vuorovaikutteinen installaatio, jossa messuvieraat pääsevät vaihtamaan ajatuksiaan ja käsityksiään taiteesta.

Aalto-yliopiston Habitare-osasto keskittyy ruokaan ja keittiövälineisiin

11.09.2014 Counterculture-projekti on yhdessä Savo Oy:n kanssa toteutettu tuotekehitysprojekti.

PILVI ja VIIVY keräsivät May Day -suunnittelukilpailun kunniamaininnat

10.09.2014 Laura Tuorilan muovipusseista koostettu Pilvi sekä Johanna Brummerin ja Heini-Emilia Saaren valolla ja varjolla leikittelevä Viivy palkittiin Habitaressa.

Matti Alahuhta ja Anna Valtonen Ruotsin teknistieteelliseen akatemiaan

08.09.2014 Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja Matti Alahuhta ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Anna Valtonen on valittu ulkomaalaisiksi jäseniksi Ruotsin kuninkaalliseen teknistieteelliseen akatemiaan IVAan (Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien).

Guggenheim-oheisohjelma keskittyy tulevaisuuden museoarkkitehtuuriin

05.09.2014 Guggenheim-säätiön arkkitehtuurikilpailu tarjoaa mahdollisuuden uusien ideoiden esiin nousemiseen. Aalto-yliopisto toteuttaa oheisohjelmaa Guggenheim-säätiön kanssa.

Press Play yhdistää arkkitehtuurin, algoritmit ja kinematiikan eläväksi LEGO installaatioksi

03.09.2014 Arkkitehtuuri- ja insinööriopiskelijoiden joukko Aalto-yliopistosta on perehtynyt algoritmeihin ja valjastanut ne käyttöönsä LEGO palikoita käyttäen.

Aalto-yliopisto vahvasti mukana Helsinki Design Weekillä

03.09.2014 Designfestivaali aukeaa torstaina 4. syyskuuta ja Aalto-yliopiston osaajien kädenjälki näkyy kaupungilla monella eri tavalla. Tekijät toivottavat kaikki tervetulleiksi tutustumaan projekteihin!

Vuoden Aalto-teko -palkinto CHEMARTS-hankkeen luojille

02.09.2014 Lukuvuoden avajaisissa 2.9.2014 jaettiin vuoden Aalto-teko -palkinto, jolla halutaan antaa tunnustusta merkittävälle aloitteelle tai toiminnalle Aalto-yliopiston piirissä.

Suomi tarvitsee parhaat osaajat menestyäkseen

02.09.2014 Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri painotti lukuvuoden avajaispuheessaan globaalia kilpailukykyä ja suomalaisiin vahvuuksiin perustuvaa osaamista.

Lapset tekivät värikkäistä monstereista taideteoksen

27.08.2014 Helsingin tokaluokkalaiset toteuttivat taidekasvatuksen opiskelijoiden suunnittelemassa taidepajassa Kiasma-monsterille pelikaverit, jotka ripustettiin Kiasman päätyyn.

Tervetuloa opiskelemaan uudet opiskelijat!

25.08.2014 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun uudet opiskelijat aloittavat opintonsa tänään orientaatiojaksolla.

Suomalaisesta kuvataiteesta tuttu perinnemaisema näkyy myös vanhoissa näyttämökulisseissa

22.08.2014 Perinteistä suomalaista ihannemaisemaa esittäviä historiallisia tyyppikulisseja löytyy yhä suomalaisten seuranäyttämöiden lavoilta.

Postmodernismi palautti unohtuneet arvot suomalaiseen arkkitehtuuriin 1900-luvun lopulla

20.08.2014 Suuntauksella oli keskeinen merkitys suomalaisen arkkitehtuurin nousussa uuteen kansainväliseen maineeseen, ilmenee tuoreesta Aalto-yliopiston väitöksestä.

Aalto-yliopiston opiskelupaikka heltisi 1661 uudelle opiskelijalle

02.07.2014 Uusista opiskelijoista 172 aloittaa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa.

Maailman kulttuurineuvostolta tunnustuspalkintoja

26.06.2014 Palkinnot annettiin kuudelle kansainvälisesti meritoituneelle, uran alkuvaiheessa olevalle tutkijalle.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ensimmäinen FiDiPro-professori pukusuunnitteluun

26.06.2014 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu on saanut ensimmäisen FiDiPro-professorinsa. Professori Peter McNeil on mukana professori Sofia Pantouvakin johtamassa Costume Methodologies -tutkimusprojektissa. Projekti yhdistää tutkimusta kaikilta pukusuunnittelun alueilta.

Taideteollisen alan kandidaattivalintojen tulokset julkaistu

19.06.2014 Eniten hakemuksia tuli graafisen suunnittelun, kuvataidekasvatuksen ja sisustusarkkitehtuurin pääaineisiin.

PUPA tarjoaa rahoituksen Porin seudulla toteutettaviin projekteihin

18.06.2014 Viime syksynä luotu PUPA-toimintamalli käynnistyy varsinaisesti 2015 alussa. Pori Urban Platform of Aalto University (PUPA) -alusta kiinnostaa kuitenkin jo nyt paikallisia toimijoita ja mahdollistaa myös Aalto-yliopiston läsnäolon Porin alueella.

Kesän publiikissa valmistui 177 opiskelijaa

13.06.2014 Perjantaina juhlitussa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun publiikissa taiteen kandidaatit ja maisterit, tekniikan kandidaatit ja arkkitehdit ja maisema-arkkitehdit sekä tohtorit saivat todistuksensa.

Unicef-julistekilpailun voitto Kiia Beilinsonille

13.06.2014 Kilpailun voittajaksi valittiin Kiia Beilinson Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun koulutusohjelmasta julistetyöllään ”be a tit”.

RSS 2.0 -syöte